2011年1月15日 星期六

Eiko Ishioka (石岡 瑛子)

Eiko Ishioka (石岡 瑛子 Ishioka Eiko?, born July 12, 1939, Tokyo) is an Oscar-winning costume designer, known for her work in stage, screen, advertising, and print media. She won a 1992 Academy Award for costume design for Bram Stoker's Dracula.

Ishioka’s long list of credits includes the 1985 Cannes Film Festival Award for Artistic Contribution for her production design of Paul Schrader’s film Mishima, a Tony Award nomination for the stage and costume design of the Broadway play "M. Butterfly," and a Grammy Award for the art work for Miles Davis’ "Tutu" album, to name just a few. Most recently, she brought her creative sensibilities to bear on the conservative opera world with her costume design for Richard Wagner’s "Ring Cycle," at the Netherlands National Opera. Also recently, she joined the creative team of a musical adaptation of the Spider-Man comics.

Eiko Ishioka graduated from the Tokyo National University of Fine Arts and Music. Her work is included in the permanent collection of museums throughout the world, including the Museum of Modern Art in New York. In 1992 she was selected to be a member of the New York Art Directors Club Hall of Fame.

One of Eiko's famous works is in Cirque du Soleil: Varekai.

She also directed the music video for Björk's Cocoon in 2002.

Ishioka became the costume designer for the Beijing-2008 Olympics.

Eiko was discovered by Tsuji Masuda who created Parco Ikebukuro from the ailing Marubutsu Department Store. When Parco did well and expanded to a Shibuya location in 1973, Eiko designed Parco Shibuya's first 15 second commercial for the grand opening with "a tall, thin black woman, dressed in a black bikini, dancing with a very small man in a Santa Claus outfit." She became deeply involved in Parco's image. Her last Parco campaign involved Faye Dunaway as "face of Parco" wearing black, on a black chair against a black wall, and peeling and eating an egg in one minute as "a film for Parco."

source: "The Brothers" by Leslie Downer pp 239–240.

[edit] Filmography


[edit] External links


石岡瑛子(いしおか えいこ、1939年7月12日 -)は、東京都出身のアートディレクターデザイナー東京芸術大学美術学部卒。1980年代以降はニューヨークを拠点に活動しており、日本国内よりも海外において著名である。

目次

[非表示]

略歴 [編集]

資生堂グラフィックデザイナーアートディレクターとして活動した後に独立し、パルコ角川書店などの広告で1970年代の日本で活躍。1980年代からは活動拠点をニューヨークに移し、メディアに限定されない分野で国際的に活動している。

主な受賞歴に、アカデミー賞衣裳デザイン賞)、マイルス・デイヴィスのアルバムジャケットのデザインでグラミー賞ニューヨーク映画批評家協会賞カンヌ国際映画祭芸術貢献賞など多数。2002年には、紫綬褒章を受章。ジョージ・ルーカスフランシス・フォード・コッポラらとは交流が深い。

2008年北京オリンピックの開会式では衣装デザインを担当した。

作品 [編集]

グラフィックデザイン [編集]

映画 [編集]

舞台 [編集]

その他 [編集]

著書 [編集]

脚注 [編集]

参考文献 [編集]


藝術化商品: 石岡瑛子Eiko Ishioka ~令人佩服的服裝藝術大師- yam天空部落

2007年3月15日 ... 石岡瑛子Eiko Ishioka ~生於1939年東京~她是奧斯卡服裝設計得主~她真是一個多材多藝的創作者~她的作品有舞台~銀幕~廣告~和平面傳媒 ...
----

一篇陳玉慧的法蘭克福報導〈太陽劇團導演在書店櫥窗看中石岡瑛子〉,讓我想起這位1970年代在日本受到注目的廣告人。現在旅居美國的她,身分已經是一位出色的服裝設計師。

石岡瑛子讓人傳誦的廣告,是集英社文庫為了文學書而在報紙、雜誌、電視以及電車車廂的系列。石岡瑛子大膽地採取批判、攻擊女性的策略,推出「關上電視,闔 上周刊雜誌」的訴求標題,並且以「女性啊,覺醒起來吧!」為前提,讓集英社的文學書從電視、周刊雜誌氾濫的視野裡突破出來。她以一位穿著黑色洋裝的長髮女 子為模特兒,放在頭上的雙手拿著書的形象,在電視影片、平面廣告中成為焦點,是一則成功的廣告,具有文化和社會意義。

對於服裝有理念的她,為當時日本PARCO這家新潮服飾百貨所做的廣告,在台灣也被「巴而可」引用,許多人應該還記得海報中女性手拿美國芹菜咬齧的影像。 對於流行現象有自覺的她,曾經批評女性盲從髮型的流行意識。她認為原創性的服飾意識應該像在沙漠中,女性穿著強烈色彩的衣飾,塗抹口紅,以便在廣漠的空間 呈顯存在感;否則,女性的服飾流行只是跟蹤性的流行,以為有個性,其實被商品團塊化了。

像石岡瑛子這樣的廣告人,才是真正的有文化意識、有社會意識的廣告人。正常、進步的國家,廣告人應該具有這樣的信念和視野,賦予職場工作的價值。廣告撰文 人員之所以被稱為廣告作家,應該是這種信念和視野的實踐。但在台灣,我們的廣告界在為產品、勞務作嫁時,是否也具有這樣的省思呢?

廣告的意義並不是鼓勵物質主義、消費主義,而是需要倫理與責任的。廣告的意義如果有文化性,是因為倫理與美的兼顧。如果只沉溺在「有費的傳播」這種自我、 本位意識裡,局限在「為人作嫁」的格局裡,是不會讓人尊敬的。石岡瑛子作為廣告人,作為服裝設計師,在美國的書店櫥窗被看中,不是沒有理由的。因為文化, 她被看中。

沒有留言:

網誌存檔