2018年9月16日 星期日

楊國樞 1932-2018; Kofi Annan Diplomat Who Redefined the U.N.。



Kofi Annan, former UN chief, dies at 80 - BBC News

https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-45232892

2 時間前 - Kofi Annan, the first black African to become UN secretary-general, has died aged 80 in Switzerland, his aides say. He "passed away peacefully on Saturday after a short illness", the foundation named after him said on ...


Kofi Annan Dies at 80; Diplomat Who Redefined the U.N.

Awarded the Nobel Peace Prize in 2001, Mr. Annan projected himself and his organization as the world’s conscience and moral arbiter, despite a series of failures and scandals.












世界会记住你的温和 走好!安南
有整整10年,科菲·安南是世界政治的领军人物。在此之后,他也曾以和平使者身份继续发挥作用。现在,这位联合国前秘书长与世长辞,享年80。


****

漢清講堂下季即將推出【讀 藍麗娟著《李遠哲傳》(2016)】
我們曾說,沒有索引的書要慢一點處理。們
(《李遠哲傳》(2016)中提到2018年過世的兩位名人或其著作,很不容易找:楊國樞(1932-2018)到清華大學演講,教授門聽學生的建議,搶去坐第一排,免得被教官們占據,演講後無法"問答"。
藍麗娟的《李遠哲傳》,內容充實、平衡,寫得相當不錯,很值得討論。



楊國樞(1932年12月22日-2018年7月17日),山東農村子弟出身,是中華民國(臺灣心理學家,臺大心理系畢業後曾留學美國伊利諾大學並取得博士學位。曾任中原大學心理學系及心理科學研究中心講座教授。

李亦園 1931-2017

1971年與楊國樞合編的《中國人的性格》(中研院民族所)一書可說是開啟了臺灣社會及行為科學整合研究之風氣,被認為是臺灣社會及行為科學研究的典範書籍。(該書在1975年被禁止發行,因而在台港被盜印了三次。2006年大陸刊出簡體字版)。1979年的《信仰與文化》(巨流)是父親第一部關於宗教人類學研究的專書,而1984年的《人類學與現代社會》(水牛)則為他第一部在應用人類學方面的著作。

一九九○年代,余德慧即看出心靈學是未來趨勢,一九九二年與他的恩師楊國樞教授在台灣大學合開國內第一門「生死學」課程,大受歡迎,場場爆滿。

沒有留言:

網誌存檔