2023年10月1日 星期日

Vladimir Horowitz 1903-1989, 張己任「他彈的好嗎?」 。 Horowitz Piano Series 此段錄音也是BBC第一次作跨大西洋的音樂會即時轉播. 我當時有錄音帶寄回台中給我二弟. 他聽得如醉如痴.


Horowitz Piano Series - Yale School of Music


music.yale.edu/concerts/series/horowitz/
The legendary pianist Vladimir Horowitz chose to leave his papers to Yale upon his death in 1989. Today, Yale honors his legacy through the Horowitz Piano ...


Vladimir Samoylovich Horowitz (; October 1 [O.S. September 18] 1903 – November 5, 1989)[1] was a Russian-born American classical pianist and composer.[2] He was known for his technique, use of tone color, and the excitement generated by his playing.[3] He is thought of as one of the greatest pianists of all time.[4][5]

https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Horowitz



 Horowwitz plays the Rachmaninov 3rd Piano Concerto in Avery Fisher Hall, New York, 1978 with Zubin Mehta ( His last recording ever of this concerto and maybe the last time he played it. Horowitz was 75 years old in this recording!!!)


 此段錄音也是BBC第一次作跨大西洋的音樂會即時轉播. 我當時有錄音帶寄回台中給我二弟. 他聽得如醉如痴.

 The Piano Concerto No. 3 in D minor, Op. 30, composed in 1909 by Sergei Rachmaninoffhas the reputation of being one of the most technically challenging piano concertos in the standard classical repertoire.

再聽 Horowwitz in Moscow 1986...



Horowitz TV Interview 1977

https://www.youtube.com/watch?v=eZm7OW3ufbc







「他彈的好嗎?」
鋼琴家霍洛維契(Vladimir Horowitz,1903-1989)跟小提琴家米爾斯坦(Nathan Milstein,1904-1992)都是烏克蘭人,也是好朋友。在紐約時也是鄰居。有一次米爾斯坦談起霍洛維契時說:
「霍洛維契遵照醫師的囑咐,每天下午ㄧ定要在四到五點出去走路一小時,通常他的路線是沿著第五大道經中央公園然後走回家,每次當他回家時都會到我的公寓串門子,其實是來我家彈我的鋼琴,每次也總是要彈斷幾根弦後才離開!有一天他照樣來彈了,一樣彈斷一兩根弦,我女兒在旁邊問我:
『他彈的好嗎?』
『好嗎?』我激動的說:『何止好!他簡直就是奇蹟!他是這世界上最偉大的鋼琴家!』
我永遠也不會忘記我女兒天真又酷酷的回答:
『那他知道嗎?』」



沒有留言:

網誌存檔